onsdag 2 december 2009

Nattåget till Ungern.

Jag befann mig i Krakow i södra Polen och skulle ta nattåget till Budapest. Kupén delades med personer från Storbritannien. Det var ett ungersk tåg. Enda språket som var användbart, var tyskan.
Eftersom konduktören samlade in alla passen, blev folk oroliga. Med vetskap om att det skulle passeras flera gränser på vägen, linjen gick via Slovakien, visste jag att detta är ett sätt att underlätta vid gränskontrollerna.
Konduktören var hygglig gubbe som bjöd på öl, när jag löste missförstånden.
Resenärerna väcktes abrupt, när gränsvakterna, helt sonika bara tände upp alla kupéer. Först kom de polska, sedan slovakerna för att avrundas med ungrarna.
Nattsömnen blev ringa.



Alla skulle stanna i Budapest ett par dagar. Vi tog in på samma boende. I norra delen av staden fanns ett billigt pensionat, med stora sovsalar och en dygnet runt öppen bar.
Mina planer var att åka till södra Ungern, men det var så kul här. Gänget som umgicks bara växte och blev större för varje dag. Många kom från Österrike och Storbritannien, en kille var från Nya Zeeland och hade varit utbytesstudent i Stockholm. Värdfamiljen var nästan mina grannar. Världen är bra liten ibland.
Alla skulle iväg, ingen kom iväg. Källan med baren var som en magnet som drog oss tillbaka. På nätterna satt man och drack upp all öl för att sedan gå på vinet.
Här satt jag med sällskapet som till slut bestod av 20-25 personer. I sju nätter dracks det och undertecknad har sällan haft så kul.
Dagarna tillbringades vandrande på gatorna, samt att bada. Men på kvällen kunde inte Budapests skönhet ta oss ur källan.
En av bilder nedan visar några av oss. Jag går att skymta i bakgrunden bakom en höjd skål.




Ett par från Glasgow, som var studenter, jag minns inte deras namn längre. Men vi fann varandra i fotbollen. Deras favoritlag i Skottland var FC St Mirren som hade åkt ut mot mitt lag, Hammarby i Uefacupen 1985. Efter att ha spelat 0-0 borta och tappat en 2-0 ledning hemma.
Matchen slutade 2-2. Bajen gick vidare på fler bortamål.
Det som var kul, var när han frågade vilket lag jag höll på i Sverige. Jag sa att det är ingen idé att berätta. När Hammarby nämndes, blev killen grön i ansiktet och sa att den hemmamatchen där Bajen kvitterade till 2-2, var framröstad som klubbens sämsta match genom alla tider.
Jag lovade som kompensation att hålla på FC St Mirren i skottska ligan.





När Hammarby vann Allsvenskan 2001, lämnade klubben det som var gemensamt mellan dem. Att aldrig ha vunnit ligan.
Tankarna den oktoberkvällen när Bajen gjorde det omöjliga att bli mästare, gick till FC St Mirren.
Mvh Fredrik
http://www.saintmirren.net/