Kanalen byggdes på 20 månader under 1931-33 av uppskattningsvis 250.000 fångar. Tyvärr fick inte kanalen den betydelse som ledningen hade hoppats på, när medeldjupet var för lågt samt att passagen blir isbelagd mellan oktober till maj. Idag är trafiken ringa, ett par båtar om dagen passerar kanalen, vars sammanlagda längd är 227 km. Men under byggtiden hyllades projektet av den intellektuella eliten, där Maksim Gorkij hade en framträdande roll, när han räknades som Sovjets främsta arbetarförfattare. Stalin hyllade honom och Maksim Gorkij kallades för den mänskliga ingenjören. Författaren besökte projektet och uttalade ett stort stöd för det. Maksim Gorkij, liksom ledningen i landet ansåg att man skulle fostra de politiska fångarna genom arbete, att lägren skulle vara en plats för hårt arbete och omskolning. Ordet för dessa arbetare blev synonymt i det ryska språket för armé, formen för ordet kanalarbetare samt ordet armésoldat i Röda armén är samma.
Jag hade inga svårigheter att köpa cigaretterna, det räckte med att säga namnet, Belmorkanal så fick man ett paket för en ringa penning. Min pappa ville inte prova dem. Efter att ha vandrat runt i Sankt Petersburg, satte vi oss på en parkbänk och där testade jag en av dessa mytomspunna cigaretter. De var otroligt starka, undertecknad blev grön ansiktet och yr i bollen, så ett bloss fick räcka. Men är du bolmare och befinner dig i Ryssland, försök då att röka dem. Gör det som en hyllning till alla de tiotusentals oskyldiga fångar som dog bortglömda i detta första slavarbetsprojekt. Mvh Fredrik www.iisg.nl/collections/belmorkanal