
Nu ska jag berätta historien om den tyska konstnären
Casper David Friedrich (1774-1840), som faktiskt var svensk.
Född och uppvuxen i
Greifswald, som tillhörde
Svenska Pommern, blev mannen med tiden en av
Tyskland mest älskade målare och en av romantikens mest berömda landskapstecknare.
Casper David Friedrich behöll sitt svenska
medborgarskap, även när
Svenska Pommern blev en del av
Preussen.
Han valde att lämna sin hemstad för att studera på konstakademin i
Köpenhamn.
Målningarna präglades ofta av vackra kustlandskap med klippor, gärna med skepp i bakgrunden och människor som studerar naturen i förgrunden.
Stilen känns igen på alla tavlorna.
Konstnären är en av undertecknats favoritmålare.
Under sommaren 1801 och 1802 besökte
Casper David Friedrich Greifswald och
Rügen. Där skapade han en mängd skisser som senare blev
fullskaliga målningar.
En av dem syns ovan.
"Vad nya landskapsmålare ser i en cirkel på 100 grader när naturen granskas, försöker de okänsligt trycka ihop i en 45 gradig vision. Dessutom, det som är skilt från naturen, den yttre sfären, trycks ihop och översköljer ögat och skapar en ofördelaktig och ogynnsam effekt för betraktaren." Casper David Friedrich Målaren kunde plocka en klosterruin från ett ställe och sen måla in en bakgrund från en annan plats.
Det viktigaste var att skapa en dramatik och mystik i bilden.
"Konstnären ska inte bara avbilda det han ser framför sig, utan även det som han ser inom sig" Casper David Friedrich Tysken tillhörde den nya generation, som inte lät sig anställas av någon med pengar, utan valde istället att sälja sina verk på den fria marknaden.
Med tiden hamnade målaren i
Dresden, där han gifte sig, slog sig till ro och slutligen dog.
Han utnyttjades hårt under nazisttiden.
Många av partipamparna tyckte målningarna visade det rätta
Tyskland, och använde motiven i ett sätt att idealisera sitt drömsamhälle.
Detta gjorde att tavlorna för en tid blev lite obekväma.
DDR tryckte senare upp frimärken med hans bild på, så konstnären är nog förlåten nu.
I
Sverige har en tavla inspirerat arkitekten Gunnar Asplund, när han skapade meditationslunden på
Skogskyrkogården i
Stockholm.




Landskapen på
Rügen var en stor inspirationskälla, den norra delen vid
Kap Arkona domineras av de vita
kalkstensklipporna, som skjuter ut i havet.
I denna miljö vistades
Casper David Freidrich väldigt mycket, och vi ville göra detsamma, få känna den där naturupplevelsen, som konstnären alltid verkade finna i sina tavlor.
Jag och kusinen Jonas samt några till,
spatserade runt nedanför klipporna.
Undertecknad har besökt målarens födelsehus i
Greifswald en gång.
Trångbodd med nio syskon, samt familjens tvålfabrik inrymd i bostaden, förstår jag att
Casper David Freidrich längtade ut i naturen.
Konstnären såg dessutom dess själ.