söndag 1 november 2009

Järndrycken från Skottland.


Nu ska jag berätta om Skottlands populäraste dryck, som är Storbritanniens tredje mest sålda efter Coca-Cola och Pepsi. Läsken heter Irn-Bru.
Den började tillverkas 1901 under namnet Iron-Brew. Drycken påstods vara gjord på skotska järnbalkar. Tittar man på innerhållet är järn ungefär 0.002% av innerhållet.
Vätskans färg är dock orange som järnrost.
Efter andra världskriget kom en lag i Storbritannien som förbjöd vilseledande reklam, då blev bolaget tvunget att byta läskens namn till dagens.
A.G Barr heter bryggeriet som fortfarande är fristående och motstått att bli uppköpta.
Receptet är hemligt. Numera finns även godis med Irn-Bru smak.



Läsken fanns inte med när MacDonald's öppnade sin första restaurang i Glasgow.
Skottarna kände sig förolämpade och drog igång en kampanj för att få matstället att saluföra den, och det lyckades.
MacDonald's är ett affärsdrivande företag.
Det går inte att få hela befolkningen mot sig om man ska göra bra affärer, så de ändrade snabbt strategi.



Irn-Bru är populär som lindring av baksmälla i Skottland.
Den har lanserats utomlands, främst i Ryssland, men det har inte gått bra. Bryggeriet hävdar tvärtom, men börskursen kanske säger sanningen och den har sjunkit som en sten.
När jag var på Fuerteventura hittades drycken i en affär. Eftersom jag gillar dess säregna smak köpte undertecknad den och ställde mig i skuggan av en palm.
Mot mig kommer en glad i hågen snubbe som börjar prata hur mycket som helst med mig. Jag fattade ingenting. Mannen var skotte och deras dialekt är väldigt svår att förstå.
Skotten trodde så klart att jag var från samma land, när han såg undertecknad dricka läsken. Vad mannen ville vet jag inte, kanske kände han sig utsatt i ett främmande land och sökte tryggheten hos en landsman?
Jag hoppas att han fick tag i en Irn-Bru.
Mvh fredrik
http://www.irn-bru.co.uk/