söndag 1 november 2009

Lindos på Rhodos.


Jag besökte Rhodos vackra tempelområde, Lindos. Det ligger 55 kilometer söder om huvudstaden. Undertecknad köpte en heldagstur hit med båt.
Med facit i hand, ingick ingenting, mer än själva båtturen. Det tar två timmar att åka om havet visar sig från sin bästa sida, vilket det gjorde på hitvägen.
Strax nedanför klippan ligger staden med samma namn och omges av en vik där alla båtar lägger sig för ankar.
Sedan var det bara att börja vandra, för upp till klippan fick man ta sig till fots, eller rida på en åsna, men det hade jag ingen lust att göra.


Lindos var en av de tre ursprungliga städerna på ön, som 407 f.Kr gick ihop och grundade Rhodos stad. Men området har alltid haft en stor religiös betydelse.
Idag är Lindos det största tempelområdet i Grekland utanför Aten
Johanniterriddarna styrde ön 1309-1522 och befäste klippan. Den var en viktig stödjepunkt för att hålla turkarna kvar på andra sidan havet, vilket inte är långt bort.
Efter besöket, gick jag samma långa väg tillbaka ner till staden.



Nere, omgiven av de vitkalkade husen hittade jag lite mat.
Det fick bli en gyros, grekernas kebab. Att börja jämföra den med turkarnas vinner inga vänner. Ordet kebab är helt främmande för dem, här finns bara gyros och inget annat.
Undertecknad hade nöjet att lyssna på en naiv turist som skulle diskutera denna sak med en lokal kock medans jag åt min gyros.
Det var ett härligt skådespel, som slutade med att bara mer missförstånd uppstod. Men gästerna fick gratis underhållning.
De smala kullerstensgatorna fylls snabbt upp av oss besökare.
All motortrafik är förbjuden, vilket gör att atmosfären blir ganska behaglig trots allt folk.


I Lindos spelades delar av filmen Kanonerna på Navarrone in 1960. Staden och tempelområdet fick agera kuliss i ett spännande möte mellan Gregory Peck och hans män som skulle möta upp den grekiska motståndsrörelsen.
Filmen tillhör mina favoriter.
På den tiden var ön otroligt eftersatt, infrastrukturen befann sig på en väldigt låg nivå. Riddarna från Johanniterordern hade lätt kunnat anpassat sig till öns standard. Rhodos hade stått orört och förfallit under århundradena. Allt som behövdes till filminspelningen fick flygas in.
Anthony Quinn fick ett hus på ön av militärjuntan som styrde Grekland. Men det återtogs, när juntan föll på 1970-talet.
När man åkte hem, fick jag se den andra sidan av havet, full blåst och höga vågor. Resan tog dubbelt så lång tid tillbaka.
Mvh Fredrik
http://www.rodos.gr/