
Historien om skeppet är som följer, konstruerad mellan åren 1936-38, och sjösatt på Sankt
Patrick's day 17 mars 1938.
Redan i augusti året efter deltog
HMS Belfast i havsblockaden mot
Tyskland.
En mina förstörde fartyget som låg i torrdocka i två år, innan hon återkom igen i flottan, som det mest kraftfulla och modernaste kryssaren i
Royal Navy. Bland annat uppgraderad med svenska Boforskanoner.
På annandag jul 1943, deltog man i sänkningen av ett av
Tysklands största krigsskepp,
Scharnhorst. Slaget stod utanför
Norges kust, och uppdraget var att förhindra störningar i den livsviktiga konvojtrafiken till
Ryssland.
Röda armén var på frammarsch, men led brist på krigsmateriel. Amerikanarna lovade att sända allt som behövdes, och britterna skulle se till att det kom fram.
Nazisterna var desperata, och sände ut
Scharnhorst eskorterad med fem mindre jagare.
Resultatet blev förödande, över två tusen döda och flaggskeppet
Scharnhorst sänktes. Värst av allt, var att konvojerna kunde fortsätta
ohotade till
Murmansk.
Detta var
HMS Belfast största seger.
Nästa viktiga händelse var vid invasionen av
Normandie, då fartyget låg ute till havs, och besköt stränderna med sina tungt bestyckade svenska kanoner.


Efter freden i
Europa 1945, överfördes skeppet till
Asien. Tanken var att man skulle delta i invasionen av
Japan, men två atombomber kom i mellan.
Hong Kong blev den nya hemmabasen under resten 1940-talet, innan Koreakriget bröt ut 1950, och då gick
HMS Belfast in i aktiv krigtjänst igen.
Efter konflikten förflyttades fartyget kontinuerligt mellan
Filippinerna, Borneo,
Singapore samt
Hong Kong, innan hon slutligen kallades hem till
Portsmouth 1963, där man ingick i den strategiska reserven.
HMS Belfast blev ett museumskepp, och ligger vid
Themsen i
London sedan 1971
.
Detta är ett av de häftigaste museer, som undertecknad har besökt.
MvH fredrik