tisdag 1 mars 2011

Gdynia var startpunkten för världens största fartygskatastrof.

Gdynia är Polens yngsta stad, och var nationens enda hamn i Östersjön. Invånarna fick stadsrättigheter 1926.
Beslutet att Tyskland skulle avträda den så kallade polska korridoren togs av Nationernas förbund i Genéve.
Regeringen bestämmer omgående att bygga ut hamnen rejält. Landet låg i krig mot Sovjetunionen och närliggande Danzig vägrar ta emot militärtransporter till Polen.
Till slut är man den största och modernaste hamnen i Östersjön.
Andra världskriget utbryter i och med att Nazityskland anfaller Polen. Gdynia ockuperas och döps om till Gotenhafen.
Staden förvandlas till en stor marinbas.
Cirka 50.000 polska medborgare fördrivs från orten.
Fem år efter att Tredje riket förklarat krig mot världen, marscherar Röda armén obarmhärtigt mot Berlin. De första skotten i andra världskriget avlossades i Gdanskbukten, i januari 1945 återvänder kriget till området.
Den tolfte samma månad inleds ett storskaligt anfall mot Adolf Hitlers rike.
Med 20 gånger fler soldater tar sig Röda armén framåt på vid front. En och en halv miljon civila flyr från striderna och kämpar sig fram i snöstormar och temperaturer på minus 20 grader.
Snart finns det bara en väg ut, att fly över Östersjön.
Många samlas i Gdynia, där passagerarkryssaren Wilhelm Gustloff från 1930-talets glada dagar ligger förtöjd.
Båten är döpt efter en tysk nazist som var ledare för broderpartiet i Schweiz. Pampen sköts ihjäl på sitt kontor och får en statsbegravning i hemstaden Schwerin.
Den judiska attentatsmannen David Frankfurter (1909-82) släpps fri efter kriget och flyttar till Israel.
Wilhelm Gustloff transporterar turister till Maderia. Senare hämtas sårade soldater i Narvik.
På grund av britternas sjöblockad blir skeppet stationerat i Gdynia och används som flytande barack för 1.000 ubåtskadetter.
Båten ligger ankrad vid kajen i nästan fem år. Men nu träder Wilhelm Gustloff åter i aktiv tjänst.
Fartyget ska frakta nödställda flyktingar till säkerheten i Kiel.



Vid lunchtid den 30 januari smyger skeppet ut, eskorterad av två torpedbåtar, men de måste vända i ett tidigt skede på grund av svår sjögång.
Fartyget går med släckta laternor.
Plötsligt får man ett radiomeddelande från några tyska minsvepare, som befinner sig på kontrakurs i samma farled.
Nu begår kapten sitt stora misstag.
Han beordrar besättningen att tända navigationsljusen för att underlätta mötet. En sovjetisk ubåt upptäcker Wilhelm Gustloff och avfyra snabbt två torpeder.
Båten kantrar, efter 62 minuter sjunker skrovet ner under havsytan. I det nollgradiga vattnet dör flyktingarna inom några minuter.
Därmed fullbordad världens största fartygskatastrof.
Över 9.000 civila och militärer omkommer. Hälften är barn. Det är tio gånger mer än dödstalet efter Estoniaförlisningen.
Knappt tusen personer räddas.
Ubåtens kapten Alexsandr Marinesko (1913-63) fick postumt motta landets finaste utmärkelse, när han utnämns till Sovjetunionens hjälte 1988.
Gravt alkoholiserad dog befälhavaren i dåvarande Leningrad på 1960-talet.
Vraket ligger på 47 meters djup och är belagt med dykförbud.
Efterkrigstidens Tyskland tystar ner det inträffade, och talar inte om detta på åtskilliga år. Man betraktar de oskyldiga offren som en konsekvens av sitt handlande.
Men under senare tid har händelsen blivit brännhett stoff i Tyskland och diskuteras flitigt i media.
Bland annat har nobelpristagaren Günter Grass skrivit om katastrofen i sin bok Krabbans gång.
Men han försvarar tragedin.
"En av många anledningar till att jag skrev Krabbans gång, var att ta ämnet från högerextrema, de sa att tragedin med Wilhelm Gustloff var ett krigsbrott. Så var det inte. Men det var hemskt, ett resultat av kriget, ett hemsk resultat av kriget"
Sovjetisk propaganda hävdade att fartyget var fullt med evakuerad SS-personal från olika koncentrationsläger i Polen.
Bilden näst längst ner, visar jagaren Blyskawica.
Båten fick order att ta sig till Storbritannien, när Nazityskland invaderade Polen 1939. Även detta skepp kom att hamna i Narvik.
Tillsammans med Royal Navy undsatte man allierade trupper våren 1940.
Totalt registrerades 270.000 km i loggboken.
Polackerna eskorterade 83 konvojer över Atlanten, sänkte tre tyska ubåtar och deltog i invasionen av Normandie.
Efter kriget kom fartyget tillbaka till hemlandet och togs ur tjänst.
Idag är Blyskawica ett museum.
Mvh Fredrik
www.feldgrau.com/wilhelmgustloff.html