onsdag 1 april 2009

Berlins dåliga mat.


Nu ska en speciell maträtt och dryck som är så typiskt berlinsk avhandlas. Första gången jag besökte huvudstaden gjordes misstaget att beställa en Berlin Weisse mit schuss.
Det var sommar och väldigt varmt.
I Berlin hettar det på extra mycket, när det inte finns så mycket vattendrag som ger den naturliga svalkan.
I alla fall in kom ett ölglas med en vätska som var röd och ett sugrör därtill, min första tanke var att kyparen hade gett mig saft.
Men ölglaset dracks upp och smaken var vedervärdig, men dagen gick och ett nytt försök gjordes att prova den. Den här gången satt drycken som en smäck.
Så nu ska den drickas vid varje besök i metropolen, i alla fall om det infaller på sommaren.
Vad är nu Berlin Weisse mit schluss?
Det är en veteöl som blandas med hallonsaft, eller någon annan saft och då får den sin speciella färg. Drycken ska serveras kyld.
Berlinarna dricker den mer som en drink.
En som älskade Berlin Weisse var den store fältherren Albrecht von Wallenstein som inte stod ut med smaken av vanlig öl och då sörplade han i sig denna istället.
Utan schuss, hallonsaft så klart.




Nu över till maten, jag hade hört talas om currywurst och tänkte att den ska smakas när tillfälle ges.
Efter att ha vandrat en hel dag i västra utkanterna av staden, kom jag upp vid Olympiastadion. Där fanns ett enkelt matställe fullsmockat med parkarbetare iklädda sina typiska arbetskläder, gröna rockar och byxor.
Här beställer jag en currywurst och mitt i allt frågas det om den ska, "mit nehmen".
Svarandes ja, packar kvinnan ner den i en påse och räcker över den till mig. Jag går snopet ut och sätter mig runt hörnet på gräsmattan.
Så klart har undertecknad lärt sig nu vad det betyder, att ta med sig, men man ville ju smälta in och vara tysk för en stund och då svarades det ja på alla frågor.
Då blev det till att sitta ensam och äta i gräset istället.
Med förvånad blick såg jag vad currywurst var, vanlig korv med ketchup och currykrydda. I min föreställningsvärld trodde jag att det skulle vara så mycket mer, än det var.
Eftersom undertecknad älskar Berlin, måste lojaliteten hållas, och då ska denna rätt beställas då och då, så att den inte försvinner från menyerna.
Till sist tvistar man om var i Tyskland måltiden har uppkommit, men berlinarna hävdar att de var först med delikatessen.
Det finns även hemsidor och en fanclub som hyllar currywursten.



Avslutningsvis, en rekommendation att besöka Berlins populäraste korvkiosk, Knoppekes Imbiss. Den ligger precis under tunnelbanelinjen U2 vid stationen Schönhauser Allee.
Här sägs den bästa currywursten saluföras. En trogen kund var förre förbundskanslern Gerhard Schröder.
Knopekes slogan är, "Wenn's um die Wurst geht - Tradition mit Geschmack".