måndag 1 februari 2010

Sanningens mun i Rom.




Efter att ha sett många av Roms sevärdheter, stod turen till att besöka sanningens mun. Ett litet monument i en kyrka strax söder om Forum Romanum. Det var jag som tryckte på att gruppen skulle dit. Det var dags för mer kultur och historia.
På italienska heter den La Bocca della Verita och är en antik marmorplatta, 1.75 meter i diameter med en skulpterad mask som kan beskådas i förhallen till kyrkan Santa Maria in Cosemedin.
Legenden säger att besökaren som sticker in handen i munnen får den avbiten om personen har ljugit under ed. I Sverige är 48 % av de dömda för mened av kvinnligt kön. Vilket innebär att mened är det brott där kvinnor är mest representerade.
Nu skulle undertecknad syna gruppen och se om det fanns några illojala medborgare i sällskapet. Den enda jag litade på var kusinen Jonas.



Efter att ha åkt tunnelbana och traskat över det antika Circus Maximus, som var Roms största hästkapplöpningsbana, kom vi fram.
Det var fullt med turister som ville testa sitt mod genom att sticka in handen i munnen. Min jobbarkompis Sten såg svettig och ansträngd ut. Är han månne en storljugare?
Nu gällde det att samla ihop gruppen. Ingen skulle smita undan. Inte ens min skötsamme kusin Jonas.
En efter en stoppade in handen och gänget klarade provet, vilket jag inte trodde från början. Det var bara Hasse som vägrade. Men vi litade på honom i alla fall, eftersom Hasse är journalist.
Det kändes skönt att veta att man inte omgavs sig med storljugare.



En som "misslyckades" var Gregory Peck (1916-2003) som testade sitt mod i den klassiska filmen, En prinsessa på vift. Där han är en amerikansk journalist som visar Rom för en kunglighet på rymmen spelad av Audrey Hepburn (1929-93).
En film jag rekommenderar alla att se innan sitt besök i Rom.
Mvh Fredrik med båda händerna kvar.
www.dpsusa.com/bocca_verita_history.shtml