Kyrkans enda ljuskälla är den nio meter stora öppningen i kupolen. Öppningen kallas för oculus, som betyder öga på latin. På medeltiden trodde folk att det spökade här, att onda demonerna besökte byggnaden genom att använda hålet i taket. Många var rädda och undvek helt att röra sig i närheten av den. När diggerdöden var som mest hemsk på 1300-talet, var människorna som mest vidskepliga. Präster tillkallades med jämna mellanrum för att driva ut demonerna. Denna roll som demonfördrivare passade kyrkan utmärkt, när de såg att religionen stärktes bland Roms invånare. Flertal historiker anser att påven spelade på befolkningens vidskeplighet för att stärka sin makt. Här finns några av Italiens kungars gravar, men den person som kanske är mest intressant och begraven där, är Rafael (1483-1520). Han är en av renässansens stora konstnärer. Rafael lät sig inspireras av de stora mästare, som Leonardo Da Vinci och Michelangelo. Rafael studerade och utvecklade sin konstnärliga ådra i Florens. Sedan tog karriären fart, när målaren anlitades flitigt av Påvendömet. Han har bland annat dekorerat deras privatvåningar. Rafael var chefarkitekten bakom tillkomsten av den nuvarande Peterskyrkan i Vatikanen, ett arbete som Michelangelo (1475-1564) slutförde och dennes beundran för Pantheon gjorde att Peterskyrkan basilika blev mindre än denna byggnad. Michelangelo ville inte att någon konstruktion i Rom skulle överglänsa Pantheon. Detta gjorde påven rasande, så det var länge en officiell hemlighet att valvet i Pantheon var störst. Det är först i nutiden man har mätt kupolerna och det visar sig att Pantheons basilika är 86 cm bredare. Rafael är annars mest känd för sina målningar med religiösa inslag, nedan ett självporträtt av honom. Tavlan är försvunnen sedan andra världskriget. Verken kännetecknades av symmetri, harmoni och balans. Han sägs var den konstnär som bäst har fångat jungfru Marias gudomlighet. Hon var favoritobjektet att avbilda. Rafael dog i feber 1520 och begravdes i Pantheon.
Idag är byggnaden ett av Roms stora turistmål, men det är ändå ganska lätt att komma in. Mitt intryck är att de flesta tittar in mest för att ha besökt den. Men då missas den stora poängen med att inte stanna upp och beundra templet. Pantheon räknas som banbrytande inom arkitekturen och har inspirerat många arkitekter genom århundraden när de i sin tur har ritat nya anläggningar. De finns många bibliotek, universitet och stadshus över världen vars formspråk bär tydliga drag från denna byggnad. Att göra som vi gör på bilden ovan, titta upp mot kassettaket och se ljuset komma in genom kupolen är värt att lägga många minuter på, dock till priset av nackspärr och en eventuell förlorad plånbok, för här kryllar det av ficktjuvar. Men är vaksamheten stor så är det inga problem. Undertecknad vet själv, att jag ibland stressar på för att hinna se så mycket som möjligt, och Pantheon har besökts två gånger, men jag känner fortfarande att den behöver mer tid till att utforskas. Det ska göras vid nästa besök till den eviga staden. Framför Pantheon finns en vacker piazza med en fin obelisk. Någonstans vid torget, ska Italiens bästa glassbar finnas. Främsta målet, när jag återkommer till Rom, är att hitta den.